Sucha płyta żelatynowa

Sucha płyta żelatynowa, czyli to, co było początkiem znanej nam dzisiaj fotografii srebrowej, to jedno z najtrudniejszych wyzwań, jakie mogą stanąć przed osobą pasjonującą się historycznymi technikami fotograficznymi.  Aby stworzyć własne negatywy szklane musimy pokonać bardzo wiele trudności; od pozyskania właściwych materiałów przez syntezę emulsji aż po wykonanie finalnego oblewu negatywu czy wreszcie wywołanie naświetlonych płyt tak by maksymalnie wykorzystać ich czułość i nie zniszczyć delikatnej warstwy emulsji. Mimo tych trudności, wykonanie własnych negatywów to jedyna droga do uzyskania zdjęć odtwarzających wygląd fotografii z przełomu 19tego i 20tego wieku, zdjęć wykonywanych na negatywach pokrytych grubą emulsją, w której światło rozprasza się zupełnie inaczej niż w negatywach współczesnych, pozbawionych dodatków antyhalacyjnych czy uczulenia spektralnego bądź uczulonych jedynie na część widma.

W czasie intensywnego czterodniowego warsztatu nabędziemy umiejętności niezbędne do samodzielnego wykonywania negatywów szklanych we własnej pracowni;

  • zapoznamy się z współcześnie dostępnymi materiałami do samodzielnej produkcji emulsji oraz poznamy niezbędne i przydatne narzędzia,
  • omówimy podstawowe procesy zachodzące w czasie syntezy emulsji oraz wpływ poszczególnych jej etapów na charakterystykę powstałej emulsji,
  • samodzielnie wykonamy barwoślepą emulsję negatywową poznając przy tym praktycznie wszystkie etapy procesu tworzenia takiej emulsji,
  • nauczymy się prawidłowo płukać emulsję,
  • nauczymy się uczulać chemicznie emulsję wykonaną w oparciu o współcześnie dostępną żelatynę fotograficzną, dzięki czemu będziemy w stanie samodzielnie adaptować przedwojenne receptury do współczesnych materiałów. Nauczymy się kontrolować wzrost zadymienia i czułości co pozwala na uzyskanie powtarzalnych rezultatów,
  • przygotujemy wykonaną wcześniej emulsję do oblewu na szkle,
  • nauczymy się preparować szkło by zminimalizować ryzyko odklejania się warstwy emulsyjnej,
  • samodzielnie przygotujemy negatywy szklane ucząc się dwóch różnych metod oblewu,
  • wykonamy zdjęcia na własnoręcznie oblanych negatywach, a następnie samodzielnie je wywołamy
  • poznamy również sposób sensybilizacji emulsji żelatynowo-srebrowej pozwalający na zmianę emulsji barwoślepej w ortochromatyczną.

 

Dla wszystkich uczestników zapewniamy:

  • niezbędne do pracy materiały (odczynniki do syntezy emulsyjnej oraz szklane płyty w formacie 13×18),
  • dwa aparaty wielkoformatowe dla grupy (mile widziane są również własne kamery wielkoformatowe w formacie 13x18cm),
  • nieograniczony dostęp do pracowni,
  • szczegółowe konspekty.

 

Skrócony program warsztatu

czwartek

  • wykład wprowadzający, wyjaśniający proces syntezy emulsji,
  • przygotowanie stanowiska i materiałów do syntezy emulsyjnej,
  • przykładowa synteza emulsji amoniakalnej jednowlewowej wykonana w oparciu o żelatynę aktywną
  • omówienie wykonanej syntezy

piątek

  • przygotowanie emulsji fotograficznej do płukania
  • praktyczne zapoznanie się z prawidłowym sposobem płukania emulsji negatywowej
  • przygotowanie płyt szklanych do oblewu
  • wykonanie pomiarów densytometrycznych na mokro
  • dodatki oblewowe i przygotowanie emulsji do oblewu
  • wykonanie pierwszego oblewu emulsyjnego

Sobota

  • praca z wcześniej wykonanymi negatywami; wyznaczanie czułości negatywu, naświetlenie i obróbka negatywów
  • wzmacnianie negatywu i przygotowanie do kopiowania
  • zabezpieczanie negatywów przed uszkodzeniem mechanicznym
  • metody kopiowania negatywów
  • uczulanie spektralne emulsji
  • drugi oblew negatywowy

Niedziela

  • sesja fotograficzna z wykorzystaniem wykonanych poprzedniego dnia negatywów
  • porównanie obrazu powstałego na emulsji barwoślepej i ortochromatycznej,
  • omówienie różnic między żelatynami aktywnymi i inertnymi oraz zmian, jakie należy wprowadzić w procesie emulsyjnym przy pracy z żelatyną inertną,
  • dyskusja podsumowująca warsztat – czas na pytania i odpowiedzi,

 

Program warsztatu został przygotowany w taki sposób, by jego uczestnicy nabyli umiejętności niezbędne do samodzielnego tworzenia prostych emulsji negatywowych oraz samodzielnego przygotowania i wywoływania negatywów szklanych. Oznacza to intensywną pracę i wiele godzin spędzonych w ciemni, mam również nadzieję na liczne pytania.

 

Termin:

Miejsce: Szlachetna Fotografia, Trąbki Wielkie, woj. pomorskie.

Prowadzący: Radosław Brzozowski

Język: polski i angielski

Maksymalna liczba uczestników: 6

Cena: 1990 zł

Cena warsztatu obejmuje:

  • 32 godziny zajęć z prowadzącym
  • opłatę za materiały obejmującą: żelatynę fotograficzną, azotan srebra, płyty szklane do oblewu, profesjonalne odczynniki takie jak barwnik sensybilizacyjny, stabilizator emulsyjny oraz dodatki oblewowe)
  • dostęp do w pełni wyposażonej pracowni emulsyjnej
  • szczegółowy konspekt emulsyjny
  • gorące i zimne napoje w czasie trwania warsztatu

Cena warsztatu nie obejmuje zakwaterowania, chociaż chętnie pomożemy w wyborze hotelu.